Włosy porady

Co jeść dla zdrowych włosów

Co jeść dla zdrowych włosów: TOP 12 pokarmów dla zdrowych włosów

To nic dziwnego, że mówi się iż zdrowie i uroda pochodzą z wewnątrz. Twój organizm może dostarczyć wszystko czego potrzebują włosy, jeśli zapewnimy mu odpowiednią żywność.

Utrzymanie włosów w pięknym stanie nie tylko wynika przez stosowanie właściwego szamponu, odżywki i specjalnych zabiegów w salonie, ale także poprzez właściwe odżywianie. Sprawdź wymienione poniżej pokarmy, by dowiedzieć się, co jeść dla zdrowych włosów.

Ciało i dieta

Większość z nas kobiet wydaje duże pieniądze na pielęgnację włosów, by były zdrowe i piękne, ale jeśli pomimo tego narzekamy na ich stan, nawet przy wszystkich produktach z których korzystamy, może warto ponownie przyjrzeć się własnej diecie. Może się okazać, że nie jemy dobrej żywności dla zdrowych włosów.
Sekretem długich (lub krótkich) lśniących pasm nie jest tak naprawdę super droga odżywka do włosów lub wyjątkowo utalentowany fryzjer. Chociaż mogą one pomóc osiągnąć taki wspaniały wygląd, te zabiegi i produkty mogą zadziałać tylko wtedy, jeśli nasze włosy są dobrze odżywione od wewnątrz.

Twoje zdrowie i Twoje włosy
Podobnie jak w każdej innej części ciała, procesy fizyczne, które wspierają zdrowie włosów zależne są od zrównoważonej diety. Chociaż może to potrwać dłużej, by zobaczyć pozytywne skutki zdrowego odżywiania na włosach niż na skórze, z pewnością pokażą się w miarę upływu czasu.
Na przykład kilka miesięcy niedoborów żywieniowych i stresu może prowadzić do suchej skóry głowy, utraty włosów i ich słabości. Natomiast efekty regularnej zbilansowanej diety i prawidłowego spożycia podstawowych składników odżywczych mogą być dość zaskakujące, ponieważ taka dieta prowadzi do zdrowych mieszków włosowych, które przekładają się na silne, sprężyste, gęste i błyszczące włosy.

Twoje włosy potrzebują białka

Skóra głowy i włosy potrzebują dużą listę składników odżywczych, by mogły rosnąć silne i piękne. Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego większość reklam szamponów wspomina o białku i witaminach w ich składnikach? Ponieważ skóra głowy i mieszki włosowe ich potrzebują, ale nie tylko w szamponie lecz również od wewnątrz.

Białko ląduje na pierwszym miejscu jako najważniejszy składnik odżywczy dla włosów. Wszakże pasmo włosów w większości składa się z włókien białkowych, co oznacza, że by dobrze rosły  potrzebują więcej białka. W każdej chwili, około 90% wszystkich pasm włosów znajdują się w fazie wzrostu, gdzie rosną powoli, milimetr po milimetrze. Faza ta może trwać od dwóch do trzech lat.
Potem następuje krótka faza spoczynku około trzy miesiące, zanim w końcu wypadają. Każdego dnia możemy stracić około 50 do 100 pasm włosów, co jest uważane za normalne. Bez odpowiedniej podaży białka, duża ilość włosów może przejść w fazę spoczynku znacznie wcześniej niż powinna i włos stanie się martwy. To prowadzi do niepożądanego przerzedzenia i szybkiej utraty włosów.

Inne składniki odżywcze
Oprócz białka, istnieje kilka innych składników odżywczych, o których warto wspomnieć. Ważne jest żelazo i śladowe ilości  minerałów takich jak miedź, magnez i selen, by utrzymać włosy w dobrym stanie. Są one zaangażowane w produkcję różnych białek w organizmie. Witamina D jest także znacząca. Odgrywa ona znaczną rolę w utrzymaniu prawidłowego cyklu włosa.
Mając powyższe informacje na uwadze  udajmy się do najbliższego sklepu i wypełnijmy swoją kuchnię produktami bogatymi w te składniki odżywcze dla  zdrowych włosów. Oto dwanaście artykułów spożywczych  dla zdrowych włosów, które należy włączyć do swojej diety każdego dnia.

Top 12 pokarmów dla zdrowych włosów

  1. Borówki
  2. Jeśli kochasz borówki i stale je podjadasz to jesteś zdecydowanie na właściwym torze. Ten odżywczy superbohater daje dużo witaminy C, co jest bardzo korzystne dla krążenia krwi w skórze głowy i mieszkach włosowych. Borówki najlepiej jeść świeże lub ewentualnie mrożone.
    Jeśli z jakiegoś powodu nie lubisz borówek lub przejadły ci się w codziennej diecie, zawsze można użyć substytutu. Wybierz jeżyny, wiśnie, maliny i truskawki! Dodaj je do sałatek lub po prostu jedz same.
  3. Łosoś
    Łosoś jest bogaty w białko i witaminy. Ale najważniejsze, że zawiera wysoką zawartość kwasów tłuszczowych omega-3. Te kwasy tłuszczowe odżywiają błony komórkowe skóry głowy i zapewniają naturalne natłuszczanie, by utrzymać skórę i włosy nawodnione.
    Oprócz łososia można również uzyskać białka i kwasy omega-3 z innych ryb takich jak makrela, pstrąg, śledź i sardynki.
    Co zrobić, jeśli nie lubimy ryb? Zamiast nich jedzmy awokado i orzechy!
  4. Orzechy
    Są świetną przekąską, zwłaszcza jeśli jesteś po diecie bezglutenowej. Orzechy są również doskonałym źródłem kwasu tłuszczowego omega-3. Są dobrym źródłem witaminy E, która chroni komórki przed działaniem wolnych rodników.
    Dodaj do swojej diety orzechy włoskie – i to nie tylko w formie przekąski! Wykorzystajmy np. olej z orzechów włoskich do smażenia warzyw lub jako bazę sosu do sałatki.
  5. Szpinak
    Szpinak jest bogaty w przeciwutleniacze i substancje odżywcze z witamin z grupy B, C, E i w minerały takie jak żelazo, magnez, wapń i potas. Poza tym, szpinak jest również bogaty w luteinę. Choć luteina nie wpływa na kondycję włosów, warto wiedzieć, że ten składnik odżywczy wspomaga nasze oczy. Jedzmy szpinak, kiedy tylko możemy, dodając go do sałatek, kanapek i omletów.
    Nie możesz znaleźć świeżego szpinaku w supermarkecie? Kup mrożony. To może być zaskakujące, ale mrożony szpinak można porównać do jego świeżej wersji. To ze względu na fakt, że jest on zamrożony tuż po żniwach. Proces ten pozwala liściom zachować większość zawartości składników odżywczych, co daje więcej witamin i minerałów niż ze świeżego szpinaku, który został pozostawiony w temperaturze pokojowej przez kilka dni.
    Dla zamienników, które są tak samo dobre jedzmy kapustę, sałatę rzymską i botwinkę.
  6. Ostrygi
  7. Regularne spożywanie ostryg uzupełnia organizm z cynk, a badania pokazują, że niedobór cynku może prowadzić do suchości skóry głowy i wypadania włosów.
    Najlepszą rzeczą w jedzeniu ostryg jest to, że również dostarczają nam dużo białka. Ostrygi można jeść na surowo, ale jeśli mamy opory, by jeść je na żywo, można również je podsmażyć lub dodać do gulaszu i zup.
    Zamienniki ostryg to małże i przegrzebki.
  8. Fasola
    Fasola i rośliny strączkowe, takie jak soczewica i czerwona fasola powinna być integralną częścią diety zdrowych włosów. Po pierwsze, są one bogate w białko, ale poza tym zawierają również duże ilości cynku, żelaza i biotyny. Eksperci sugerują co najmniej trzy lub więcej filiżanek ziaren w każdym tygodniu.
  9. Jaja
    Z wszystkich kontrowersji wokół jaj od lat, mamy dobrą wiadomość: jeść je, gdy jest to możliwe! Czy to gotowane, jajecznica, sadzone lub smażone, jajo jest najlepszym źródłem białka i jest chyba najprostsze do przygotowania. Jajka są też dobrym źródłem witaminy B-12 i biotyny.

  10. Przetwory mleczne o niskiej zawartości tłuszczu
    Przetwory mleczne o niskiej zawartości tłuszczu takie jak jogurt, mleko i sery są doskonałym źródłem wapnia, który jest podobno również ważnym minerałem dla wzrostu włosów. Oprócz wapnia również zawierają kazeinę i serwatkę – wysokiej jakości źródła białka oraz witaminę D ważną dla zdrowia włosów.
    Polecamy grecki jogurt z powodu dużej ilość żywych kultur bakterii i niskiej zawartości tłuszczu.
  11. Słodkie ziemniaki
    Słodkie ziemniaki nie bez powodu są uważane jako super żywności. Są one doskonałym źródłem beta-karotenu, który jest przekształcany w organizmie w witaminę A. Witamina A jest integralnym składnikiem odżywczym w organizmie i jest potrzebna wszystkim komórkom, by funkcjonować poprawnie. Witamina A wspomaga nawilżenie i naturalne natłuszczenie skóry. Niski poziom witaminy A może powodować suchość, swędzenie i łupież.
    Nie lubisz słodkich ziemniaków w formie puree? Spróbuj piec je w kawałkach z odrobiną oliwy z oliwek i soli. Lub możesz zastąpić słodkiego ziemniaka marchewką, dynią lub mango. Są one również doskonałym źródłem beta-karotenu
  12. Mięso i drób
    Ponieważ włosy w większości składają się z białka, sensownym jest spożywać jak najwięcej białka w diecie, a najlepszym źródłem są zawsze chude kawałki mięsa i drobiu.
    Jeśli jesteś na diecie, białe mięso jest doskonałym wyborem – wystarczy zdjąć tłustą skórę podczas gotowania. Najlepsze są piersi z kurczaka, kawałki indyka, polędwica wieprzowa i górna części wołowiny, ponieważ mają najwyższą zawartość białka na porcję. Jagnięcina też jest bogata w białko, ale ma także dużo tłuszczu niż inne rodzaje mięsa.
  13. Żółta papryka
    To kolejne źródło witaminy C. Czy wiecie, że żółta papryka ma co najmniej pięć razy więcej witaminy C niż pomarańcze? Jedz żółtą paprykę jak frytki razem z kawałkami chudego mięsa, grilluj ją, dodawaj do sałatek i kanapek.
    Jeśli nie możesz dostać żółtej papryki, czerwona lub pomarańczowa także będzie dobra, ale nie zielona.

 

  1. Awokado
    Bardzo bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, awokado jest tajemnicą piękna. Zostało już wykorzystane przez dawne cywilizacje , by utrzymać skórę jędrną i gładką. Jeśli nie lubicie smaku awokado, można je stosować miejscowo na skórę głowy.

Zabiegi na włosy w kuchni
Chcesz pójść o krok dalej i przyspieszyć efekty zdrowej diety na włosy? Poniżej kilka kuchennych produktów  , które można stosować na włosy:

  • Ocet jabłkowy – super płukanie oczyszczające, ocet jabłkowy usuwa zanieczyszczenia z włosów, które powodują, że pasma stają się oklapnięte i splątane.
    Olej kokosowy – olej kokosowy jest wspaniałym i naturalnym substytutem głęboko odżywczej maski. Wystarczy wmasować na suche włosy, przykryć czepkiem na kilka minut i spłukać szamponem. Zrób to raz w tygodniu w celu uzyskania najlepszych wyników.
    Awokado i banany – super składniki na szybką sałatkę owocową, ale również doskonałe dla włosów! Awokado i banany mają właściwości nawilżające co pewnością pomoże na suche włosy i rozdwojone końcówki. Pobudzają również produkcję kolagenu i elastyny, więc są one na pewno dobre dla skóry. Wystarczy wymieszać pół awokado i jednego banana razem i wmasować w skórę głowy. Pozostawić na trzydzieści minut i spłukać letnią wodą.

Zdrowa dieta, zdrowy tryb życia

Jeśli chodzi o żywność dla zdrowych włosów, utrzymanie zrównoważonej diety jest zdecydowanie najlepszą metodą. Różnorodność jest ważna, więc nie trzymajmy się tylko jednego rodzaju pożywienia. Zrównoważmy codzienną dietę o różne zdrowe produkty.  Jeśli są chętni na odchudzanie i decydują się na drastyczną dietę, mogą skończyć z czymś więcej niż tylko głodnym żołądkiem. Diety niskokaloryczne mają często również niską zawartość składników odżywczych, które są niezbędne do pielęgnacji włosów, takich jak białka, kwasy omega-3 kwasy tłuszczowe, witaminy A i cynk, co prowadzi do przerzedzenia włosów i suchej, matowej skóry.

Jeśli niedożywienie nie jest wystarczającym powodem by powstrzymać się od drastycznej diety, to może perspektywa przerzedzonej czupryny będzie.
Jeśli chcemy rzucić kilka kilogramów, pamiętajmy – trzeba jeść ale inteligentne. Zdrowa dieta, która zawiera większość żywności powyżej wspomnianej, a także odpowiednie ćwiczenia powinny dać wspaniałe rezultaty – nie tylko szczupłe ciało, ale również piękne, sprężyste i lśniące włosy.